پروژه‌های پتروشیمی - سیستم ساز تیناک

پروژه های حوزه پتروشیمی

ايجاد صنعت پتروشيمي در ايران قدمتي ۵۰ ساله دارد و به دهه ۱۳۳۰ شمسي باز مي‏گردد. در اواخر اين دهه، وزارت اقتصاد وقت به منظور گسترش صنعت حوزه پتروشيمي در كشور، بنگاه شيميایي كشور را تأسيس نمود و شركت مزبور در سال ۱۳۳۷ طرح احداث كارخانه كود شيميائي مرودشت فارس را به اجرا گذاشت. ليكن از آنجا كه رشد اين صنعت و پروژه‌های پتروشیمی نيازمند فعاليت هاي تخصصي گسترده تر و هماهنگ با صنعت نفت و گاز بود، به زودي ضرورت ايجاد سازماني براي توسعه و هدايت صنعت پتروشيمي مشهود گرديد و به همين سبب در سال ۱۳۴۲ شركت ملي صنايع پتروشيمي با مالكيت دولت و تحت پوشش شركت ملي نفت ايران تأسيس گرديد و كليه فعاليتهاي مرتبط با ايجاد و توسعه صنايع پتروشيمي در اين شركت متمركز گرديد.

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از بخش­های اصلی صنعت کشور، طلایه دار ایجاد ارزش افزوده از منابع نفت و گاز است. این صنعت به عنوان مقام نخست صادرات غیر نفتی در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی سازی فناوری، توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال نقش اساسی بر عهده دارد.

در حال حاضر نیز این صنعت پس از صنایع غذایی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود.

ایران به ‌عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و با دارا بودن دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا، ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی خود را از نفت و گاز تامین می‌کند و امیدوار است تا پایان دهه جاری ۱۴ درصد از بازار جهانی پتروشیمی را در دست بگیرد و ظرفیت تولید محصولات حوزه پتروشیمی خود را به ۲۳ میلیون تن در سال افزایش دهد.

آنچه گفته شد موید لزوم استقرار سیستم های یکپارچه اطلاعات در وسعت صنایع پتروشیمی بوده که البته از دو جنبه حائز اهمیت می باشد؛ اول از منظر اهمیت و نقش این صنعت در سایر حوزه های دیگر و دوم از جنبه گستردگی و رتبه بین المللی که بعد از صنایع بزرگی چون صنعت غذا و صنعت خودرو، در جایگاه سوم قرار گرفته است.

اولین حضور متخصصین تیناک در عرصه صنایع حوزه پتروشیمی کشور مربوط به پروژه های یکپارچه سازی بوده که نخستین آن در سال ۱۳۹۲ در پتروشیمی آریاساسول به عنوان یکی از برند های نام آشنا در این عرصه و با استانداردهای مدیریتی جهانی، کلید خورد و آغاز به کار نمود.

از جمله مهم ترین مشتریان ما در صنعت حوزه پتروشیمی می توان به پروژه‌های پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی(NPC)،‌ شرکت آریا ساسول،‌ پتروشیمی مروارید و نیز پتروشیمی مارون اشاره نمود که در ادامه به بخش هایی از سیستم های پیاده سازی شده در هریک اشاره خواهیم نمود.