نرم افزار BPMS
تحقق اهداف سازمانی با سیستم ساز تیناک

تحقق اهداف سازمانی با سیستم ساز

تحقق اهداف سازمانی با سیستم ساز

قطعا انتخاب سیستم ساز به عنوان زیرساخت اصلی توسعه سیستم های اطلاعاتی و پیاده سازی فرآیندهای سازمانی می‌تواند مزایای بسیاری را برای سازمان به همراه داشته باشد که در این بخش به تعدادی از مهمترین این اهداف و دورنماها می‌پردازیم.

حرکت به سمت یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی

بی شک جزیره ای بودن سیستم های اطلاعاتی و البته وجود فرآیندهای دستی و غیرمکانیزه، یکی از معضلات جدی و هزینه بر اکثر سازمانها و شرکتها در شروع قرن 14 می‌باشد. خریداری پکیج های اطلاعاتی متعدد در طول سالیان گذشته که هر یک با هدف رفع بخشی از نیازهای سازمان و بعضا برای پوشش ضعف بسته های نرم افزاری قبلی تهیه گردیده اند، در حال حاضر به یک معضل جدی تبدیل گردیده اند که گاها در راستای معکوس برای چابکی سازمان و ایجاد ارزش افزوده حرکت می‌کنند.

در حال حاضر نیاز سازمان‌ها به حرکت به سمت یکپارچگی بسیار جدی بوده و یکی از اهداف اصلی ارائه سیستم ساز به عنوان یک بستر واحد و متمرکز در توسعه نرم افزارهای مورد نیاز می‌باشد که تلاش می‌کند سازمان‌ها را قدم به قدم و به صورت تدریجی به سمت یکپارچه سازی و استقلال عملکرد در رفع نیازهای نرم افزاری خود سوق دهد.

البته حرکت به سمت یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی و البته مکانیزه نمودن بخشها و روالهای دستی، کاری نیست که در کوتاه مدت قابل حصول باشد و باید برنامه ریزی مناسبی برای آن وجود داشته باشد، اما قطعا زیرساخت سیستم ساز یکی از ابزارهای بسیار مهم در تحقق این هدف تلقی شده و عملا این مهم را دست یافتنی می‌نماید.

پوشش همزمان حوزه فرآیندهای تخصصی، پشتیبان و مدیریتی

یکی از ویژگی­‌های سیستم ساز تیناک و سامانه­‌های پیاده سازی شده مبتنی بر آن پشتیبانی نیازهای نرم افزاری سازمان در هر 3 سطح فرآیندهای اصلی تخصصی، پشتیبان و مدیریتی میباشد.

همانطور که در موضوع معماری سازمانی و دسته بندی انواع فرآیندهای سازمانی مشخص شده است، فرآیندهای اصلی سازمان به 3 دسته اصلی و تخصصی، پشتیبان و مدیریتی تقسیم بندی میشوند. سیستم ساز تیناک توانمندی پاسخگویی به نیاز سازمان در هر 3 بخش را دارا می‌باشد.

  • فرآیندهای اصلی و تخصصی عمدتا از طریق پیاده سازی این فرآیندها در بخش BPMS سیستم ساز تحقق یافته و قابلیت یکپارچگی با سایر بخشها خواهند داشت.
  • فرآیندهای پشتیبان عمدتا از طریق سامانه های اطلاعاتی طراحی شده مبتنی بر سیستم ساز بصورت آماده تر و یا با اعمال برخی تغییرات در حوزه های مختلف اداری، مالی، منابع انسانی، تدارکات و … قابل بهره برداری میباشند.
  • فرآیندهای مدیریتی نیز معمولا از طریق ماژولهای نظارتی، BAM، داشبوردهای تحلیلی، سیستم های مدیریت استراتژیک و مدیریت اطلاعات قابل تحقق خواهند بود.

پیاده سازی درگاه واحد خدمات و دولت الکترونیک

یکی از اهداف برنامه ریزی شده دولت که با جدیت توسط سازمان فناوری اطلاعات به عنوان بازوی اجرایی پیگیری میشود حرکت در جهت تحقق درگاه واحد خدمات و دولت الکترونیک می‌باشد.

دولت الکترونیک به معنای پیاده سازی کامل خدمات دولتی بصورت یکپارچه و مکانیزه میباشد که در اثر آن تحولات بسیاری در رفع موانع تولید، شفافیت، جلوگیری از رانت و فساد، سرعت عملکرد دستگاه­های اجرایی، عدم نیاز به حضور فیزیکی و … بوقوع خواهد پیوست که شرح مفصل آن در مستندات دیگر این حوزه تشریح شده است.

سیستم ساز تیناک با برخورداری از امکانات متعدد طراحی درگاه واحد خدمات و پورتال‌های سازمانی می‌تواند زیرساخت های نرم افزاری لازم برای ارتباط مستقیم و مستمر درگاه ارائه خدمات و فرآیندهای درون سازمانی را برقرار نموده و عملا فضای تحقق دولت الکترونیک را بسیار تسهیل و تسریع نماید.

یکی از موفقترین و مهمترین این پروژه ها پروژه پیاده سازی خدمات الکترونیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین خدمات مجوزات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد.

نوآوری و تحول دیجیتال

با توجه به مطالب ذکر شده، زیرساخت سیستم ساز میتواند نقش مهم و تاثیرگذاری در نیل سازمانها به تحول دیجیتال در زمینه سامانه‌ها و سیستم های اطلاعاتی داشته باشد. هر چند تحول دیجیتال دارای ابعاد گوناگونی است، اما قطعا زیرساختهای نرم افزاری قابل اتکا و قابل توسعه یکی از بخشهای مهم آن بوده و زمینه را برای حرکت به سمت تحول دیجیتال مهیا می‌سازد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *