پروژه‌های تیناک

مشتریان تیناک – شرکت گاز خراسان جنوبی

download-min
  • معرفی کارفرما

شرکت گاز استان خراسان جنوبی در اواخر خرداد ماه سال 1385 به صورت رسمی و با معرفی مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره به عنوان بیست و هفتمین شرکت گاز استانی در سطح کشور فعالیت خود را آغاز نمود. البته شروع فعاليت گازرساني در استان خراسان جنوبي به يك سال قبل از تاسيس شركت گاز استان (سال 1384) بر مي گردد و تا قبل از تاسيس شركت مستقل استاني ، اقدامات و فعاليت‌های لازم از طريق شركت گاز استان خراسان (قبل از تقسيم) پيگيری می‌گرديد.

این شرکت ماموريت دارد تا با ارائه گاز طبيعي ايمن و پايدار و خدمات با كيفيت بالاي گازرساني قبل از فروش، هنگام فروش و پس از فروش با كمترين هزينه به كليه مصرف كنندگان گاز طبيعي در استان خراسان جنوبي با رعايت مقررات و قوانين مربوطه و با استفاده از روش ها ، سامانه ها و تكنولوژي هاي نوين و به روز در كليه مراحل ارائه گاز طبيعي و خدمات گازرساني با به خدمت گرفتن كاركناني شايسته، متخصص ، كارآمد و آموزش ديده و با استفاده از خدمات همكاران (پيمانكاران و مشاوران) واجد صلاحيت، به ارتقاي سطح رفاه و توسعه اقتصادي و حفظ محيط زيست خراسان جنوبي ياري رساند.

  • نام پروژه و مشخصات کلی

پروژه یکپارچه سازی فرآیندهای گاز استان خراسان جنوبی تا کنون در دو فاز شامل راه­ اندازی زیر ساخت (فاز نخست) و در ادامه راه­ اندازی برخی محصولات نرم افزاری (فاز دوم) به انجام رسیده است.

در بخش زیر ساخت، BPMS تیناک در اسفند 1399 راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت . قرارداد فاز دوم در خرداد سال 1400 منعقد گردید که شامل راه­اندازی و آموزش دو نرم ­افزار در حوزه مهندسی شامل نرم ­افزار نگهداری و تعمیرات (نرم افزار نت) و نرم افزار مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (نرم افزار HSE)، می­باشد.

همچنین از آنجا که کلیه نرم افزارهای شرکت تیناک در یک بستر یکپارچه راه­ اندازی و اجرا می­‌شوند، سیستم پرسنلی و ساختار سازمانی از الزامات اولیه در روند کپارچه سازی به شمار آمده و لازم است حتما برای یکبار پیاده سازی آن انجام شود. بنابراین سیستم پرسنلی نیز به عنوان یک زیر ساخت پایه­ای در فاز دوم پروژه راه اندازی می­شود.

  • اهداف پروژه و نیازمندی‌ها

می­‌توان گفت یکی از مهم­ترین چالش­‌های پیش روی در تمامی شرکت­‌های گاز استانی، عدم دسترسی و در اختیار داشتن نرم افزارهای قابل اتکا در حوزه  مهندسی به ویژه فقدان نرم­ افزارهای یکپارچه در بخش نگهداری و تعمیرات و نیز در حوزه HSE می‌­باشد.

شایان ذکر است مبنای اصلی نرم افزار نگهداری تعمیرات تیناک علاوه بر پوشش قوانین بالادستی صنعت نفت و گاز، مبتنی بر استانداردهای بین المللی از جمله Norsok  و Iso: 14224 می‌­باشد.

به علاوه این، به عنوان مثال نرم افزار نگهداری و تعمیرات تیناک قبلا در مراکز نفتی دیگر از جمله شرکت نفت مناطق مرکزی با 7 زیر مجموعه عملیاتی پیاده سازی و اجرا شده است.

نرم افزار HSE تیناک نیز پیش­تر علاوه بر پیاده ­سازی در حوزه­‌های مختلف صنعت نفت، در برخی شرکت‌­های گاز استانی از جمله شرکت گاز استان قزوین راه ­اندازی و مورد استفاده قرار گرفته است.

در نهایت می توان گفت ویژگی­ مهم طراحی تیناک در این نرم­ افزارها، انعطاف و یکپارچگی بالای آن­ها بوده است. علاوه بر این ارتباط با سیستم جامع نفت نیز ویژگی مشترک در تمامی نرم­افزارهای تیناک در حوزه­های مختلف می­باشد. در حقیقت ابزارهای قبلی در حوزه PM و HSE عمدتا خارجی بوده و این میزان از تکنولوژی و یکپارچگی را نداشته و بعضا در بسیاری از مراکز از جمله برخی شرکت­‌های گاز استانی صرفا عملیات خرید در مورد آن­ها انجام شده زیرا به دلیل عدم کارایی مطلوب، تا به امروز امکان استفاده و بهره ­برداری از آن­ها وجود نداشته است.

 بر این اساس می توان اذعان داشت ابزار ارائه شده ما در حوزه نرم­ افزارهای مهندسی صنایع نفت و گاز، به پشتوانه بیش از یک دهه حضور مستمر در صنعت نفت،گاز و پتروشیمی و نیز به واسطه داشتن زیرساخت قدرتمندی چون BPMS تیناک، بسیار جلوتر از نمونه های مشابه قبلی می‌­باشد.

 در واقع نمونه های قبلی غالبا به واسطه حضور در یک فضای بی رقیب توانسته بودند تا حدی به یک جایگاه نسبی برسند حال آنکه با ارائه ابزار قدرتمند تیناک، جلوه ای بدیع از امکانات و خدمات قابل ارائه در حوزه نرم افزار های حوزه مهندسی شرکت­‌های گاز استانی معرفی و در دسترس قرار خواهد گرفت.

  • دامنه کاربرد

با توجه به شباهت‌های فراوان در فرآیندهای عملیاتی شرکت­‌های گاز استانی در واحدهای مهندسی، کلیه شرکت­‌های گاز در سایر استان‌­ها امکان راه ­اندازی و استفاده از نرم ­افزارهای PM و HSE شرکت تیناک را خواهند داشت.

همچنین از آنجا که این نرم افزارها مبتنی بر استاندارهای بین المللی تدوین و راه ­اندازی شده اند در سایر حوزه­‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز امکان بهره ­برداری از آنان وجود خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *