نرم افزار BPMS

معماری کلان و اجزای اصلی bpms تیناک – قسمت اول

بستر سیستم­ ساز (BPMS) تیناک یک ابزار متشکل از اجزای مختلف و متنوعی است که بصورت یک کلیت توانایی پیاده‌­سازی انواع نرم ­افزارها و فرآیندهای سازمانی را فراهم می­‌آورد. برای درک بهتر نحوه عملکرد این زیرساخت نیازمند شناخت اجزای آن می‌­باشیم که در ادامه به توضیح مختصر برخی از آنها می‌­پردازیم.

نمودار معماری سیستم ساز

طرح کلان معماری سیستم­ ساز به شکل زیر قابل بیان می‌­باشد.

همانطور که از طرح معماری کلان سیستم ­ساز مشخص است، یکی از ویژگی­‌های اصلی و بارز BPMS تیناک یکپارچگی بخش­‌های اصلی و کلیدی مورد نیاز تولید سامانه­‌های اطلاعاتی و پیاده‌­سازی فرآیندهای سازمانی است.

این یکپارچگی منجر به سرعت و کیفیت بالای اجرای پروژه­های مختلف سازمانی گشته و عملا زیرساخت سیستم­ ساز تیناک را به یکی از قدرتمندترین ابزارها در این زمینه مبدل ساخته است. در ادامه به توصیف کلی لایه­‌های معماری نمایش داده شده می­‌پردازیم.

لایه درونی SPL

این لایه در پائین­ ترین بخش معماری BPMS قرار گرفته و سرویس‌­های کلیدی و اصلی این زیرساخت را فراهم می­‌آورد. همانطور که از نامگذاری نیز مشخص است عمده سرویس‌­های این لایه در زمان اولین فعالیت­‌های شرکت تیناک در زمان ساخت خط تولید نرم­افزار (Software Product Line)  آماده گشته و در طول سالیان بصورت قابل اطمینانی نیازهای پایه­‌ای معماری اطلاعات را پوشش داده است. اهم ماژول‌های این بخش به شرح ذیل هستند.

  • موتور امنیت (Secrurity)

می­توان گفت بخش­های عمده­ای از معماری امنیت بکار رفته در نرم افزار BPMS تیناک ریشه در این بخش از نرم افزار دارد و مفاهیمی مانند تعریف کاربران، گروه­های امنیت، مدل دسترسی ACL، رمزنگاری اطلاعات و … همگی در این بخش سیستم مدیریت می­شوند.

  • نگاشت داده های شیء گرا به رابط‌ه­ای (ORM)

یکی از موضوعات مهم در معماری طراحی سامانه­‌های اطلاعاتی، استفاده از زیرساخت ORM به عنوان قلب ذخیره و بازیابی اطلاعات می­‌باشد. مساله تبدیل داده ها و کلاس‌­های شیءگرا به مدل­های رابط‌ه­ای یکی از نیازهای اساسی طراحی سیستم­‌های اطلاعاتی است.

از آنجا مدل نگهداری اطلاعات در دیتابیس­‌ها بر اساس مدل ریاضی رابط‌ه­ای طراحی گردیده است، نیاز به یک موتور واسط برای تبدیل این اطلاعات به مدل­ شیء­گرا می‌باشد.

لازم به ذکر است شرکت تیناک در سال 1385 موتور ORM خود را طراحی نموده و به شدت بر مباحثی مانند کارایی بالای این بخش به دلیل تاثیرگذاری فراوان بر سایر بخش­های عملکردی نرم ­افزار تاکید داشته است.

  •  رویدادنگاری (Log & Audit)

موضوع ثبت رویدادها نیز یکی از زیرساخت­‌های حیاتی سیستم­‌های نرم ­افزاری برای سازمان­‌های بزرگ می‌­باشد. مساله ثبت رویدادها هم از لحاظ مدیریت عملکرد نرم ­افزار و هم از حیث امنیت دارای اهمیت فراوان می‌­باشد.

در زیرساخت نرم افزار BPMS تیناک تمامی اتفاقات سیستم در بخش‌­های مختلف بطور کامل ثبت و ضبط می‌گردد که برخی از نمونه‌­های آن به شرح ذیل هستند:

  1. ورود و خروج کاربران
  2. تغییر در اطلاعات پایه سیستم (شامل اضافه، حذف، ویرایش)
  3. ثبت کلیه اطلاعات سیستم
  4. تغییر کلیه اطلاعات سیستم شامل مقادیر قبل و بعد از تغییر
  5. رویت فرم­های اطلاعاتی توسط کاربران
  6. اجرای تمامی گزارشات و پارامترهای عملیاتی
  7. رخدادهای پیش بینی نشده سیستم
  8. تغییر رمز عبور کاربران
  9. زدن دکمه های سیستم توسط کاربران
  10. و ….
  • اطلاع­ رسانی (Notification)

زیرساخت اطلاع­رسانی طراحان را قادر می‌سازد به سادگی بتوانند از روش‌­های مختلف و متنوع اطلاع ­رسانی درون برنام‌ه­ای، پیامک، ایمیل و یا هر روش دیگری که بتوانند به سامانه معرفی کنند استفاده نمایند. در این بخش هر کاربر و یا سمت به سادگی می‌تواند گیرنده یک پیام و یا هشدار سیستمی باشد.

  • ذخیره­‌گاه هوشمند (Smart Caching)

یکی از بخش‌هایی که تاثیر بسزایی در حفظ کارایی سامانه­‌ها در مواجهه با افزایش حجم اطلاعات و کاربران دارد استفاده بهینه و درست از ذخیره­گاه موقت اطلاعات است که توانسته در سرعت عملکرد سیستم نقش مهمی ایفا نماید. لازم به ذکر است این زیرساخت نیز توسط مهندسان شرکت تیناک توسعه یافته است.

ماژول‌های سیستم ساز

همانطور که در طراحی معماری نیز مشخص است در هسته اصلی این معماری، ماژول­های اصلی BPMS قرار گرفته­‌اند که طراحی اصلی سامانه­‌ها و فرآیندها با استفاده از این بخش انجام می­‌شوند.

توضیح مفصل­ تر ماژول­‌های تشکیل ­دهنده این بخش در سرفصل بعدی آمده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *