نرم افزار BPMS

معماری کلان و اجزای اصلی BPMS تیناک – قسمت دوم

لایه نمایش (Presentation Layer)

در لایه نزدیک به کاربر نهایی، بخش نمایش سامانه­‌ها قرار دارد که خود متشکل از بخش‌­ها و فناور­ی­‌های مختلف است که برخی از آنها می‌پردازیم.

1. واسط کاربری ویندوز

از آنجا که سیستم ­ساز در نسخ اولیه خود بصورت یک برنامه کاربردی تحت ویندوز طراحی شده بود، کماکان این نسخه قابل استفاده برای کاربران می­‌باشد. هر چند که در حال حاضر نسخه ویندوز بصورت اصلی برای بخش طراحی مورد استفاده بوده و عموم مشتریان از نسخه وب و موبایل برای عملیات اصلی کاربران استفاده می‌­نمایند.

2. واسط کاربری وب

به عنوان واسط اصلی کاربری در حال حاضر مورد استفاده بوده و در 3 نسخه ExtJs، Angular و React (در حال توسعه) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

3. واسط کاربری موبایل

واسط موبایل نیز به صورت یک برنامه طراحی شده مختص موبایل قابل نصب بر روی گوشی­های هوشمند مبتنی بر اندروید و IOS می‌باشد.

4. کارتابل الکترونیک واحد

یکی از بخشهای اصلی کاری کاربران، کارتابل الکترونیک است که به صورت واحد محل دریافت تمامی کارهای فرآیندی و موردی کاربران بوده و به صورت کاربر محور و سمت محور طراحی گردیده است.

همچنین کارتابل الکترونیک قابلیت دلخواه­‌سازی توسط کاربران برای دسترسی سریع به المان‌های کاری را فراهم می‌­آورد.

5. داشبوردهای اطلاعاتی

موتور هوش تجاری تعبیه شده در زیرساخت سیستم ­ساز امکان طراحی انواع داشبوردهای مدیریتی را فراهم آورده و امکان استفاده از آن را برای لایه­‌های مخلف مدیریتی و کارشناسی در نظر گرفته است.

6. ارتباط پورتالی

همانطور که در بخش‌های قبل نیز اشاره شد قابلیت طراحی پورتال­‌های سازمانی اجازه استفاده منعطف به کاربران و ذینفعان درون و برون سازمانی را فراهم آورده و به صورت یک بستر یکپارچه امکان استفاده از خدمات را در اختیار همه افراد در ارتباط سازمان قرار می‌دهد.

واسط‌های ارتباطی

طراحی سامانه­‌های یکپارچه بدون توجه به موضوع ارتباط بین سامانه­‌ها و ارتباط سامانه با کاربران بی­ معنا می­‌باشد. در زیرساخت سیستم­ ساز تیناک روش­‌های متعددی برای برقراری ارتباط با کاربران و سایر سیستم­‌ها لحاظ شده است که به بخشی از آنها می‌پردازیم.

1. ارسال و دریافت پیامک

امکان ارسال و دریافت پیامک به عنوان یک بستر ارتباطی چه از طریق درگاه­‌های ارسال پیامک در قالب استفاده از وب سرویس و چه با استفاده از دستگاه GSM Modem می‌تواند در خلال فرآیندهای سازمانی و سامانه­‌های اطلاعاتی مورد کاربرد و استفاده باشد.

2. ارسال و دریافت ایمیل

ایمیل به عنوان یکی از ابزارهای پرقدمت ارتباطی درون و برون سازمانی می‌تواند به عنوان یک سرویس در خلال فرآیندها و سامانه­‌ها برای اطلاع­ رسانی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین یک نرم افزار ایمیل کلاینت با قابلیت اتصال به سرورهای ایمیل استاندارد تعبیه شده است.

3. ارسال و دریافت نمابر

هر چند ممکن است کاربرد نمابر در جریان فرآیندهای سازمانی چندان به چشم نیاید، اما هنوز نیز در سیستم­‌های مکاتبات و اتوماسیون که جزء تفکیک­ناپذیر پیاده­سازی سامانه­های یکپارچه در سازمان­‌های ایرانی هستند نقش مهم و به سزایی ایفا می‌کنند.

نقش سیستم مکانیز نمابر در صرفه­جویی مصرف کاغذ نیز انکارناپذیر است.

4. درگاه ارتباطی تلفنی (VOIP)

یکی از درگاه­‌های ارتباطی خصوصا در سیستم­های مدیریت مشتریان و یا پاسخ­گویی تلفنی کاربران ارتباط بستر سیستم ­ساز با زیرساخت­‌های ارتباط تلفنی یا همان VOIP می‌باشد.

در بستر سیستم ­ساز زیرساخت­‌های لازم برای ارتباط با سرورهای VOIP فراهم شده است.

ارتباط وب سرویس

یکی از مهم­ترین امکانات در طراحی فرآیندهای کاری، برقراری ارتباط دو سویه وب سرویس می­‌باشد. امروزه در طراحی سرویس­‌های سازمانی خصوصا بخش‌­های دولتی استفاده از وب سرویس نقش مهمی در ایجاد ارتباط یکپارچه خدمات خواهد داشت.

در بستر سیستم­ ساز امکان طراحی و همچنین استفاده از وب سرویس‌­های بیرونی به روش­‌های مختلف فراهم شده است.

1. استفاده از استاندارد SOAP

هر چند فناوری SOAP اخیرا کمتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است اما بعضا هنوز استفاده از این فناوری جریان دارد. امکان فراخوانی سرویس­‌های مبتنی بر SOAP به سادگی با فراخوانی url سرویس امکان­ پذیر می‌باشد.

همچنین قابلیت طراحی وب سرویس مبتنی بر SOAP و استفاده از SDK سیستم­ ساز برای ارائه خدمات در سیستم ­ساز وجود دارد.

2. استفاده از استاندارد REST

فناوری جدید REST برای طراحی وب سرویس اکنون به یک استاندارد پرمخاطب تبدیل شده است که مورد توجه اکثر سازمان­ها و شرکت­ها میباشد. زیرساخت سیستم­ ساز تیناک نیز ابزارهای لازم برای طراحی و استفاده از وب سرویس‌­های این فناوری را به ساده­ترین روش ممکن در اختیار طراحان سیستم قرار داده است.

فناوری های مورد استفاده

در پایان بخش معماری کلان سیستم­ ساز به فناوری­‌های مورد استفاده در بستر سیستم ­ساز می­‌پردازیم.

1. زبان برنامه­ نویسی

طراحی زیرساخت سیستم ­ساز با زبان برنامه­ نویسی C# .Net انجام شده است که در حال حاضر نسخه 4.6 مورد استفاده بوده و در حال انتقال به .Net Core می‌باشد.

2. بخش طراحی وب

در بخش طراحی وب در سمت سرور از فناوری ASP.Net و مبتنی بر Web Api استفاده شده است. همچنین در بخش طراحی صفحات وب از فناوری ExtJs ، Angular و React استفاده شده است.

3. پایگاه داده

بستر سیستم ­ساز هم بر روی پایگاه داده SQL Server 2019 و هم بر روی پایگاه داده Oracle قابل نصب و استفاده می‌­باشد.

4. متدولوژی طراحی سامانه

برای طراحی سامانه از متدولوژی چابک مبتنی بر اسکرام استفاده می‌­شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *