نرم افزار BPMS
نرم افزار bpms تیناک، راهکار توسعه یکپارچه نرم افزارهای سازمانی

نرم افزار bpms تیناک، راهکار توسعه یکپارچه نرم افزارهای سازمانی

یکی از نکات بارز در سابقه فعالیت­‌های شرکت تیناک، محوریت سیستم ­ساز (نرم افزار BPMS) در تمامی پروژه‌­های انجام شده بوده است. شرکت تیناک در تمامی دوران فعالیت خود هیچ پروژه­ و یا محصولی به غیر از استفاده از بستر سیستم­ ساز تولید ننموده است و همین نکته منجر به بلوغ و تکامل بسیار بالایی در این بستر گردیده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ایران مخاطب و استفاده­ کننده از این بستر می‌باشند، بستر سیستم­‌ساز نیز توانسته است با پوشش نیازهای متنوع آنان، به یکی از قابل اطمینان­ ترین و کامل­ ترین ابزارها در این حوزه تبدیل گردد.

در ادامه به برخی از جنبه­‌های مهم این بستر می­‌پردازیم.

گام به گام با نرم فزار BPMS تیناک

یکی از مسائل مهم در نگاه توسعه سامانه‌ها مبتنی بر نرم افزار BPMS تیناک، قابلیت ایجاد بلوغ تدریجی در سازمان می­‌باشد. تجربه بررسی پروژه­‌های متعدد نرم­افزاری که با نرخ بالای شکست نیز معمولا مواجه می­‌شوند عدم توجه به ظرفیت سازمان برای اجرایی نمودن پروژه­‌های مکانیزاسیون فرآیندها می­‌باشد.

در نگاه ساده معمولا تصور می­‌شود با خرید یک نرم­ افزار جامع و یا ERP می­توان به سادگی سازمان را در مراحل بلوغ و تکامل قرار داد، اما غافل از آنکه اگر بدنه سازمان همخوانی لازم از لحاظ دانشی و فرهنگی با سامانه­‌های یکپارچه را نداشته باشد معمولا این گونه پروژه­‌ها علیرغم هزینه­‌های گزاف و صرف زمان بسیار با شکست مواجه خواهند شد.

در نمودار ذیل به سادگی می­‌توان مراحل تکامل و بلوغ سازمانی را مشاهده کرد.

گام به گام با نرم فزار BPMS تیناک

در این نمودار به خوبی قابل ملاحظه هست که مراحل بلوغ سازمان می­تواند در 5 مرحله خلاصه شود:

  • جمع­آوری داده‌­ها با هدف حذف کاغذ و روال­‌های دستی در سازمان
  • ایجاد بستر یکپارچه­‌سازی اطلاعات و طراحی سامانه­‌های یکپارچه
  • ایجاد نگاه فرآیندمحور و احصای فرآیندهای سازمان به منظور حصول یکپارچگی کامل عملیاتی
  • ایجاد هوش تجاری و تهیه گزارشات تصمیم­ساز برای لایه­‌های کارشناسی و مدیریتی
  • نیل و رسیدن به سیستم جامع اطلاعاتی در قالب یک ERP سازمانی

در این نگاه عملا رسیدن به یک ERP خرید یک نرم­افزار نیست، بلکه راهی است که باید سازمان قدم به قدم طی نماید تا عملا سیستم ERP خود را محقق نماید.

راهکاری برای تمامی سطوح سازمانی

اگر بخواهیم لایه های عملیاتی و اجرایی سازمان­ها را در یک نگاه بسیار کلان تحلیل کنیم، می­توانیم از نمودار زیر استفاده نمائیم.

راهکاری برای تمامی سطوح سازمانی.

در این نمودار کاملا مشخص می­شود لایه­های عملیاتی سازمان در 3 بخش قرار می­گیرند.

1) لایه عملیات و اجرا

در این لایه سیستم­های اجرایی با مخاطبین در لایه­های کارمندی و کارشناسی قرار می­گیرد که می­تواند در کارهای جاری و روزمره واحدهای مختلف سازمان ایفای نقش کرده و منجر به مکانیزاسیون فرآیندهای کاری گردد.

این بخش عملا داده­های لازم برای سایر سطوح را نیز فراهم می­آورد. این لایه در حکم بازوی اجرایی سازمان محسوب می­شود.

اثر سیستم­ساز برای این لایه، طراحی سامانه­ها و فرآیندهای یکپارچه و مکانیزاسیون عملیات اجرایی سازمان می­باشد.

2) لایه نظارت و تصمیم­‌سازی

در بخش لایه نظارت و تصمیم­ سازی ما معمولا واحدهای بهبود فرآیند و سیستم­ها و روش­ها را خواهیم داشت که تلاش در احصا و بهینه­ سازی روال­‌های کاری اجرایی دارند و هدف­گذاری لازم برای ارتقاء عملکرد سازمان را برعهده دارند.

این لایه به عنوان واسط بین لایه اجرا و مدیریت تصمیم­گیر نقش مهمی در استفاد از داده­‌های تولید شده در لایه عملیات را داشته و باید با به کارگیری ماژول­های نظیر BAM تلاش کند، سازمان را در مسیر ارتقاء و بهبود قرار دهد.

این لایه در حکم چشم ناظر و پیگیر سازمان محسوب می­‌شود.

3) لایه راهبرد و تصمیم­‌گیری

در این لایه که معمولا مدیران ارشد سازمان قرار می­گیرند، اطلاعات بدست آمده از لایه­های اجرا و نظارت به طور کامل می­‌تواند بر تصمیمات سازمانی تاثیرگذار بوده و سازمان را به سمت ارتقا و رشد هدایت نماید.

سیستم ­ساز در این بخش با ارائه انواع گزارشات و داشبوردهای مدیریتی، ماحصل اتفاقات لایه­‌های زیرین را به صورت کاملا تجمیع شده و قابل استفاده در اختیار قرار خواهد داد.

توجه به نیازمندی سازمان‌های بزرگ

زمانی که از اجرای پروژه‌­های فرآیندی و یکپارچه­‌سازی در مقیاس سازمان‌های بزرگ صحبت به میان می­‌آید قطعا با تنوعی از نیازهای مختلف مواجه خواهیم شد. در ادامه به توصیف برخی از این نیازمندی‌ها می­‌پردازیم.

توجه به نیازمندی سازمان‌های بزرگ

مدیریت حجم اطلاعات

یکی از اولین مشکلات و مسائل سازمان­های بزرگ مدیریت حجم اطلاعات می‌باشد. در مواجهه با نیاز به توسعه یکپارچه سیستم­‌ها و فرآیندهای اطلاعاتی موضوع حجم اطلاعات می­تواند ابعاد مختلفی به خود گرفته و سازمان را از برخی جهات با چالش مواجه نماید. برخی از این مسائل به شرح ذیل می­‌باشند:

  • افزایش و رشد داده­های عملیاتی سامانه­‌ها و فرآیندها
  • افزایش و رشد داده­های حجیم مانند تصاویر، فایل­ها، محتواهای متنی و …
  • تولید سریع داده­های نظارتی، لاگ، رکوردهای عملیاتی حجیم و …

زیرساخت سیستم­ساز تیناک توانسته است با بکارگیری بهینه­ ترین روش­‌های نگهداری و مدیریت حجم اطلاعات بر این مشکل فائق آمده و در حال حاضر به سادگی اطلاعات چندین ترابایتی در مراکز عملیاتی تیناک در حال مدیریت و استفاده می­باشند. راهکارهای اصلی تیناک در حل چالش­های مطرح شده به شرح ذیل می­باشند:

  • نگهداری نظام­مند و مهندسی داده­های عملیاتی در دیتابیس­های SQL Server و Oracle که جزء بهترین دیتابیس­های موجود می­باشند و همچنین استفاده از امکانات مدیریت دیتابیس برای کنترل کارایی و سرعت اجرای پرس و جوها و ذخیره و بازیابی اطلاعات
  • تفکیک فضای ذخیره­سازی داده­های حجیم مانند تصاویر و فایل­ها از داده­های عملیاتی و پیاده­سازی امکان Freeze اطلاعات به منظور نگهداشت داده­های قدیمی و عدم نیاز به تهیه نسخه پشتیبان تکراری و پرحجم
  • استفاده از زیرساخت­های NoSql به منظور مدیریت داده­های با نرخ رشد بالا جهت گزارش گیری موثر و سریع

تعداد کاربران همزمان

موضوع تعداد کاربران همزمان استفاده­کننده همواره یکی از دغدغه­های طراحان سامانه­‌های اطلاعاتی بوده است. زیرساخت سیستم­ساز تیناک به بهره­مندی از بهینه­ترین روش­های نگهداری session و استفاده از معماری stateless توانسته است بطور کامل این موضوع را مدیریت نموده و با فراهم آوردن امکان استفاد از چندین وب سرور بصورت همزمان توانسته است ملاحظات لازم برای بکارگیری سخت­افزار در راستای افزایش کارایی را پوشش دهد.

در حال حاضر سامانه­های ملی نظیر درگاه واحد خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خدمات متمرکز بانک مرکزی، سامانه کشوری صندوق بیمه روستائیان و عشایر و همچنین بسیاری شرکتها و سازمانهای بزرگ دیگر با تعداد کاربر بیش از 200.000 نفر در حال استفاده از این بستر می­باشند.

امنیت پیشرفته

به طور کلی مقوله امنیت از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در انتخاب یک نرم­افزار در سازمان­ها و شرکت­های بزرگ محسوب می­شود. این حساسیت به حدی است که در حال حاضر الزام داشتن تاییدات امنیتی از نهادها و یا در حوزه نظامی تاییدات خاص این حوزه از الزامات اولیه برای نصب و استقرار نرم­افزارها قرار گرفته است.

در این بین باید توجه داشت حساسیت محورهای مرتبط با امنیت برای یک زیرساخت توسعه نرم­افزار، به مراتب بسیار بیشتر از نرم­افزارهای کاربردی یک حوزه خاص خواهد بود زیرا این ابزارها منشا تولید سیستم­ها و فرآیندهای متنوعی هستند و یک ایراد در چنین ابزارهایی میتواند منجر به بروز مشکل در طیف وسیعی از اقدامات سازمانی گردد.

حوزه امنیت خود متشکل از محورهای مختلفی است که هر یک به بخشی از نیازمندی‌های این حوزه میپردازد. به عنوان مثال می‌توان به محورهای ذیل اشاره نمود:

  • اعتبارسنجی ورود به سامانه (Authentication)
  • تعیین حقوق دسترسی (Authorization)
  • امنیت پایگاه داده
  • امنیت انتقال اطلاعات بر روی شبکه
  • امنیت سرورهای برنامه و وب
  • رویدادنگاری
  • معماری امن
  • امنیت در کدنویسی
  • جلوگیری از نفوذ به سامانه و دسترسی­های غیرمجاز
  • رمزنگاری اطلاعات
  • امنیت نشست
  • و …

لازم به ذکر است زیرساخت نرم افزار BPMS تیناک با توجه به بکارگیری در تعدد مراکز نظامی، امنیتی، بانکی و سایر حوزه­هایی که مساله امنیت تقریبا به عنوان اولیه مساله مورد بررسی مورد توجه بوده است چک لیست­های امنیتی متعددی را پوشش داده و تست‌های مختلف امنیتی بر روی آن صورت گرفته است.

همچنین توسعه تمامی بخشهای نرم­افزار به صورت کامل توسط مهندسان شرکت تیناک، اطمینان بالایی برای استفاده از این ابزار در سازمان­ها و شرکت­‌های مختلف داده است.

توزیع شدگی اطلاعات

یکی از نیازهای اطلاعاتی در سازمان­‌های بزرگ نیاز به توزیع اطلاعات بر روی سرورهای مختلف می­باشد. نیاز به توزیع می­‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد که مواردی ذیل از آن جمله هستند.

  • مشکل در بسترهای شبکه ارتباطی بین مراکز مختلف سازمان که الزام به استفاده از سرورهای متعدد ایجاد میکند.
  • تفکیک اطلاعات به دلایل ملاحظات امنیتی بر روی سرورهای مختلف
  • تفکیک لایه های توسعه نرم افزارهای مورد نیاز و تشکیل سرورهای توسعه، تست و اجرا

لازم به ذکر است زیرساخت سیستم ساز تیناک از ابزار هوشمند صدور و ورود داده استفاده می‌­نماید که به عنوان زیرساخت انتقال اطلاعات بین سرورها قابل استفاده و بهره­برداری می­باشد. این زیرساخت مهم می­تواند طراحی و داده­‌های عملیاتی را بین سرورها به صورت کاملا هوشمند منتقل نموده و با حفظ یکپارچگی اطلاعات بروز رسانی آن را به انجام رساند.

کارایی نرم­ افزار

کارایی نرم­ افزار یکی از ملاحظات اساسی استفاده از سامانه­‌های اطلاعاتی در مقیاس بزرگ بوده و به صورت جدی با مفاهیمی نظیر مدیریت حجم اطلاعات، مقیاس پذیری و توزیع شدگی در ارتباط می‌باشد.

می­توان گفت در زیرساخت سیستم­ساز تیناک، توجه دقیق به تمامی ابعاد مختلف مدیریت حجم اطلاعات، کاربران همزمان، توزیع شدگی اطلاعات، جابجایی حداقلی داده ها بر روی شبکه و ملاحظات معماری درست ذخیره و بازیابی اطلاعات، مجموعا به حفظ کارایی نرم افزار در پاسخگویی به نیاز سازمان­‌های بزرگ انجامیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *