پروژه‌های تیناک

پروژه‌های تیناک – بانک صادرات

بانک صادرات
  • معرفی کارفرما

بانک صادرات ایران به عنوان یک بانك خصوصی و به صورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ١٥ شهريورماه سال ١٣٣١ طبق قوانین آن روزگار با سرمايه اوليه ٢٠ ميليون ریال كه پرداخت نيمی از آن هم با تعهد پرداخت نيمی ديگر، قابل پذيرش اداره ثبت شركتها با شماره ٣٨٣٣ تاسيس گردید. بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح شرايط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس و در ٢٢ آبان سال ١٣٣١ با ١٣ نفر کارمند شروع به کار کرد درحالیکه خوش‌بین ترین افراد نیز با وجود بانکهای قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد فرصتهای سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی ازاهداف اولیه بانک صادرات بود.

انتخاب شعار مردمی و گسترش شعب

بانک صادرات ایران از بدو تأسیس، نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصل ثابت و جدایی ناپذیر لاینفک و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است(customer is the king)» توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهم تر از آن مردم را با نظام بانکی آشنا و آشتی دهد. اولین شعبه خارج از کشور اين بانک در سال ١٣٤٠ در هامبورگ آلمان تأسیس و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری افتتاح شدند. هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ٢٠ واحد است. بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را با داشتن نزدیک به 3000 شعبه و واحد بانکی فعال در اختیار دارد. این بانک که از سال ١٣٧٩ ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده، هم اکنون در زمینه‌های تعداد حساب‌های الکترونيکی، تعداد دستگاه‌های خودپرداز و پايانه های فروش، تعداد کارت‌های الکترونيکی صادره، تعداد کاربران همراه بانک در نظام بانکی کشور جايگاه ممتازی به خود اختصاص داده است.

  • نام پروژه و مشخصات کلی

پروژه سامانه جامع “مدیریت انرژی و تعمیرات و نگهداری تاسیسات ساختمانی بانک صادرات” عنوان پروژه ایست که در مجموعه بانک صادرات ایران و در راستای توسعه سیستم‌­های نرم­ افزار یکپارچه سازمانی مبتنی بر BPMS (سیستم­ ساز) تیناک انجام شده است.

یکی از ویژگی­‌های بارز سیستم ­ساز تیناک (زیر مجموعه شرکت­‌های گروه برسا)، ایجاد پتانسیل همکاری بین متخصصین شرکت و تیم­هاییست که در حوزه‌­های مشخصی دارای تخصص و دانش زمینه­ای هستند اما دانش نرم افزاری کافی برای تبدیل این دانش زمینه­‌ای به یک نرم ­افزار تخصصی را دارا نمی­‌باشند.

BPMS (سیستم­ ساز) ما این امکان را فراهم آورده است که شرکت تیناک بتواند با سایر تیم­‌های تخصصی راجع به تولید محصولات تخصصی همکاری داشته باشد.

یکی از این زمینه­های سامانه جامع مدیریت انرژی و تعمیرات و نگهداری تاسیسات ساختمانی می­باشد. در این سامانه لیست کامل ساختمان­های بانک ثبت شده و تمامی جزئیات فنی و تاسیساتی آنها نظیر سال ساخت، تعداد طبقات، اطلاعات دقیق انشعابات، اطلاعات شوفاژخانه، اطلاعات مصالح به کار رفته، عایق­ها و استفاده از شیشه­های دوجداره و …. و بسیاری اطلاعات دقیق تاسیساتی ثبت شده و بر اساس این اطلاعات مبادرت به تحلیل­های دقیق فنی و علمی در خصوص میزان مصرف انرژی و بهینه بودن یا نبودن آنها میشود.

این سیستم در حال حاضر در بانک صادرات برای بیش از 3000 شعبه و ساختمان بانک در حال استفاده بوده که میزان صرفه­جویی انرژی این بانک در سال 1396 از محل راه اندازی این نرم افزار مبلغی بالغ بر 70.000.000.000 ریال بوده است که طبیعتا با تبدیل این مبلغ به ارزش روز به رقم قابل توجهی دست خواهیم یافت.

 

  • اهداف پروژه و نیازمندی ها

هدف اصلی در این پروژه علاوه بر دست­یابی به سیستم یکپارچه نرم ­افزاری در حوزه بانک­داری، که با تمرکز بر فرآیند های سازمانی و نیز امکان بهره گیری از سایر قابلیت های ویژه­‌ی ابزار قدرتمند BPMS تیناک بدست آمد، صرفه جویی در هزینه های بخش انرژی و مدیریت میزان انرژی مصرفی در بانک صادرات؛ به عنوان یکی از بزرگ­ترین و شناخته شده­ترین سیستم­های بانکی کشور می‌­باشد.

با توجه به ابعاد پروژه و نیز بدیع بودن بحث مدیریت انرژی به ویژه در سطوح بانکی که تا آن زمان به ندرت شرکت­‌ها بدان پرداخته بودند، می­توان گفت این پروژه یکی دیگر از پروژه­های شاخص شرکت تیناک در حوزه ارائه خدمات نرم­افزاری سیستم جامع بانکی به شمار می­‌آید که با همکاری شرکت فراگستر آیوت به انجام رسید.

در حقیقت حجم وسیعی از داده­­های فنی در بخش تاسیسات با دقت و گستردگی بالا، جمع­‌آوری و به همراه لیست کامل ساختمان‌­ها با جزییات فنی و غیر فنی آن­ها (شامل سایر مشخصات عمومی مورد نیاز) تجمیع و ثبت شده است.

در نهایت آنچه هدف این نرم­ افزار می­‌باشد رسیدن به این خروجی است که آیا میزان انرژی­‌ای که در مجموعه تاسیسات و ساختمان های بانک به مصرف میرسد، مطابق استانداردهای فنی بهینه بوده و یا با اتلاف مواجه است. این خروجی در تصمیم ­سازی نهایی مدیران و افزایش بهره­‌وری اقتصادی و نهایتا بازده سالانه عملکرد سیستم موثر واقع شده و مسولان بانکی در این حوزه را برای یافتن حفره­‌ها و خلاءهای موجود راهنمایی می­‌نماید.

در حقیقت امکاناتی که در این نرم­ افزار به اتکا موتور قدرتمند BPMS تیناک (برسا) در اختیار کاربران قرار می­گیرد، امکان انجام انواع محاسبات و تحلیل­های پیچیده را برای کاربر فراهم نموده و با کمک داده­‌های پایه­ای مربوط به جزییات ساختمان ها و تاسیسات که در بستر نرم­ افزار به طور یکپارچه در اختیار قرار دارد، می­‌توان به انواع محاسبات و تحلیل­‌های فنی جهت بهینه نمودن و مدیریت مصرف انرژی دست یافت.

  • دامنه کاربرد

با توجه به هدف پروژه از یک طرف که مدیریت و بهینه­ سازی مصرف انرژی می‌­باشد و جزء مباحث کلیدی روز بوده، و نیز قدرت و انعطاف نرم ­افزار تولید شده مبتنی بر BPMS شرکت تیناک از طرف دیگر، می­‌توان ادعا نمود دامنه کاربرد نرم ­افزارهای تولید شده در این پروژه، علاوه بر کلیه بانک­ها در سراسر کشور می‌­تواند سازمان­ها و ساختارهایی که به نوعی دغدغه مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی را دارند کمک نموده و نیاز آنان را نیز در حوزه مدیریت و بهینه سازی انرژی پاسخ دهد.

ضمن اینکه علاوه بر قدرت یکپارچه سازی و انعطاف نرم­افزار که به اتکا BPMS قدرتمند تیناک حاصل شده است، نتیجه موفقیت آمیز این پروژه در ساختار گسترده ای چون بانک صادرات با این حجم از داده و اطلاعات، به نوعی تضمین و سند موفقیت آمیز پروژه مدیریت انرژی شرکت تیناک در سایر کسب و کارهای کوچک تر، که طبیعتا حجم اطلاعاتشان محدود تر خواهد بود می‌­باشد.

بنابراین هر سازمان و یا شرکت دولتی یا خصوصی که نیازمند ابزار نرم­ افزاری در حوزه مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی باشد، می­تواند از نرم ­افزار “مدیریت انرژی و تعمیرات و نگهداری تاسیسات ساختمانی بانک” تولید شده توسط متخصصین شرکت تیناک بهره‌­مند گردد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *