پروژه‌های تیناک

پروژه‌های تیناک – بانک ملت

بانک ملت
  • معرفی کارفرما

بانک ملت به موجب مصوبه‌ی مورخ 29 آذر 1358 مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ی ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ 31 تیر 1359 تشکیل و با شماره 38077 در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغازشد.

با ادغام بانک ها، سرمایه‌ی اولیه‌ی بانک ملت به سی وسه میلیارد و پانصدمیلیون ریال رسید.

به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ 17 فروردین87) و تصویب نامه هیأت محترم وزیران (شماره 68985/ت 37925 مورخ 2 مرداد 86) شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید.

بانک ملت در حال حاضر با سرمایه 50000 میلیارد ریال یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور است که در چارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است.

  • نام پروژه و مشخصات کلی

پروژه ستاد بانک مربوط به مکانیزاسیون فرآیندهای بانک ملت عنوان اصلی پروژه ایست که شرکت تیناک (زیر مجموعه گروه شرکت­های برسا نوین رای)، در راستای توسعه خدمات بانکداری الکترونیک برای بانک ملت به عنوان یکی از پیشگامان توسعه فناوری اطلاعات در سیستم بانکی کشور تعریف و به انجام رسانید.

بانک ملت بی­ شک یکی از بانک‌­های سرآمد در حوزه فناوری اطلاعات می­باشد که توانسته است خدمات مناسبی را در حوزه بانکداری الکترونیک و همچنین مکانیزاسیون فرآیندهای ستاد بانک اجرا نماید.

خوشبختانه متخصصین نرم­ افزاری ما در شرکت تیناک در مدت زمان نسبتا کوتاه فعالیت خود با بانک ملت که نقطه آغاز آن به آبان ماه 1393باز می­گردد، توانسته‌اند طی مدت کوتاهی چند پروژه را بصورت کامل به نتیجه رسانده و در مسیر توسعه همکاری با این بانک بزرگ قرار گیرند.

عنوان اصلی پروژه­‌های نرم­ افزاری انجام شده توسط تیم توسعه نرم­ افزار شرکت تیناک در حوزه بانکداری الکترونیک که در پروژه توسعه نرم ­افزارهای سازمانی بانک تجارت تعریف و پیاده ­سازی شده است عبارت اند از:

  1. ارتباط با درگاه ورود متمرکز بانک ملت (SSO).
  2. سامانه جامع درگاه نیازهای انفورماتیک (دنا) در سطح کل بانک ملت و تمامی شعب و ساختمان­های ستادی.
  3. سامانه مدیریت فعالیت‌­های چند رسانه‌­ای برای مدیریت فعالیت­های اداره روابط عمومی بانک در بخش تبلیغات، همایش­ها و مجله.

اهداف پروژه و نیازمندی ها

با توجه به حوزه های متنوعی که در این بانک کار شده است، اهداف مد نظر در هر یک از پروژه های انجام شده متفاوت بوده است. مثلا در خصوص درگاه SSO، علی­رغم آنکه خدمات الکترونیک از شرکت­‌های مختلفی دریافت شده است، اما ترجیح مدیران حوزه فناوری اطلاعات بر این بوده است تا کاربران از یک درگاه واحد وارد حساب کاربری خود شوند. این نیاز از طریق درگاه متمرکز SSO شرکت تیناک به کاربران بانک ملت ارائه و در اختیار آنان قرار گرفته است.

یکی دیگر از سرویس­های نرم­ افزار سازمانی ارائه شده به بانک ملت که توسط متخصصین نرم­ افزاری ما در تیناک به انجام رسید، سیستم help desk و تیکتینگ برای کارکنان داخلی و کاربران بانک ملت در حوزه پرسنلی می­‌باشد.

هدف در این سیستم برقراری ارتباط بین کاربران داخلی (که از نرم ­افزارهای بانک ملت استفاده می­‌نمایند) با واحد انفورماتیک و فناوری اطلاعات بانک می­‌باشد در سریعترین زمان و به بهترین شکل ممکن، امکان انتقال خطاهای احتمالی و یا اختلال در عملکردها و تبع آن اقدامات اصلاحی مناسب را داشته باشند.

پروژه سوم نیز مربوط به سامانه­‌های بخش روابط عمومی بانک ملت می­‌باشد که بخش­‌هایی چون تبلیغات، همایش­ها، مجلات و … را پوشش داده و امکان دریافت خدمات یکپارچه در این حوزه‌­ها را برای کاربران این بانک فراهم نموده است.

طرح‌­های توسعه‌ای در حوزه سیستم­‌های نرم­ افزار سازمانی مربوط به بانک ملت

خدمات نرم ­افزاری شرکت تیناک به بانک ملت محدود به موارد فوق نمی­‌باشد.

 شرکت مهندسی یاس ارغوانی به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملت، نیازمند توسعه سیستم مدیریت صرافی میباشد که با توجه به سوابق و توانمندی­های تیم فنی تیناک (زیر مجموعه شرکت­‌های برسا)، این پروژه را به متخصصین ما سپرده است.

این پروژه در زمره پروژه های در دست اقدام شرکت بوده و در مراحل نهایی سازی و عقد قرارداد می­‌باشد.

الزامات و نیازمندی­های اصلی پروژه توسعه سیستم مدیریت صرافی بانک ملت، طی بررسی‌­های انجام شده و از طریق جلسات دموی برگزار شده با تیم­های اجرایی و فنی مربوطه، گردآوری شد که عمدتا به شرح ذیل می‌­باشند:

  • امکان ثبت اطلاعات مشتریان بانک ملت
  • امکان ثبت نام و تایید اطلاعات کارگزاری ها و نگهداری سوابق و اسناد لازم
  • امکان تعریف شماره حساب کارگزاری و تعریف محدودیتهای لازم و مورد نیاز برای کنترل عملیات
  • امکان بایگانی اسناد مرتبط با کارگزاری ها
  • امتیازدهی به توانمندیهای کارگزار
  • فرآیندهای مرتبط با واریز و انتقال وجه مشتریان از طریق کارگزاری
  • ثبت اقلام واریزی برای مشتری و حساب کارگزاری
  • ثبت جدول معادلسازی ارزها بصورت روزانه و قابلیت تبدیل محاسبات ارز مبدا و مقصد
  • عملیات تبدیل ارز به منظور صدور حواله
  • تنظیم صورتحساب راهبر
  • نگهداری سوابق حواله وارده و صادره
  • کنترل موجودی کارگزاری
  • ارسال درخواست کارسازی حواله به کارگزاری
  • صورتحساب کارگزار
  • ابطال حواله
  • انواع گزارشات مورد نیاز
  • عملیات BOOK To BOOK (نیاز به تکمیل تحلیل نیازمندیها)

همچنین کاربران اصلی و جامعه هدف در این طرح سه گروه اصلی خواهند بود که عبارت اند از: ناظر و راهبر سامانه صرافی، شرکت یاس ارغوانی به عنوان توسعه دهنده سیستم و راهبری فنی بانک ملت و نیز نمایندگان صرافی بانک ملت جهت انجام امور ثبت اطلاعات.

در ادامه، به منظور آشنایی بیشتر و ارائه اطلاعات تکمیلی سایر مشخصات و ابعاد فنی پروژه صرافی بانک ملت نیز بیان می­شود که عبارت اند از:

  1. توليد و توسعه مبتني بر متدولوژي Agile
  2. قابلیت بکارگیری همزمان واسط کاربری وب و ویندوز
  3. استفاده از استاندارد UML به منظور مستندسازي تحليل و طراحي سيستم‌ها
  4. بكارگيري تكنولوژي Smart Client برای واسط کاربری ویندوز
  5. استفاده هم‌زمان از معماري مبتني بر سرويس (Service Oriented Architecture) در سطح خدمات برنامه‌هاي كاربردي و معماري شيءگرا (Object Oriented Architecture) در طراحي داخلي برنامه‌هاي كاربردي
  6. توسعه مبتني بر .Net و استفاده از Microsoft .Net Framework  5
  7. بانك اطلاعاتي SQL Server 2019
  8. معماري كلاينت/سرور با قابليت اتصال به سرور بر روي شبكه جهاني وب
  9. معماري فيزيكي 3 لايه (سرور داده، سرور برنامه و كلاينتهاي كاري)
  10. بهره‌مندي از فناوري نصب و بهنگام‌سازي خودكار بر روي همة كلاينت‌هاي كاري
  11. استفاده از سیستم عامل Windows Server 2016- 2019 در سمت سرور
  12. استفاده از IIS 10 به عنوان وب سرور
  13. قابلیت اجرای برنامه وب بر روی مرورگرهای IE 9-up و Firefox و Chrome

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *