پروژه‌های تیناک

پروژه‌های انجام شده – شستا

سرمایه گذاری تامین اجتماعی - شستا
  • معرفی کارفرما

 تأسيس شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا)، ضرورتي برخاسته از رسالت عظيم سازمان تأمين اجتماعی درحفظ و صيانت از نيروهاي مولد کشور می‌باشد . سازمان تأمين اجتماعی بعنوان محوري ترين صندوق بيمه اي کشور و يکي از بزرگترين نهادهای بيمه اي منطقه غرب آسيا در راستاي تأمين آتيه نيروي کار کشور وخانواده هايشان نيازمند برنامه ريزي دقيق اقتصادي و سرمايه گذاريهاي پربازده بمنظور حفظ ارزش ذخاير بيمه شدگان و تأمين منابع لازم براي ايفاي حمايت ها و تعهدات بلندمدت و کوتاه مدت خود می‌باشد.

سازمان بين المللي تأمين اجتماعي (ISSA) در چارچوب هاي هدايتي خود براي پايداري صندوق‌های تأمين اجتماعی توجه به موضوع سرمايه گذاري را براي تمام صندوقهاي مزبور امري ضروري مي داند تا اين صندوق ها درگذر زمان بتوانند ارزش دارائي ها و منابع خود را حفظ و صيانت نمايند. به همين منظور شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) بعنوان يک مجموعه تخصصي در امر سرمايه گذاري در تاريخ 1365/01/06 بصورت يک شرکت سهامي خاص با سرمايه اوليه 20 ميليارد ريال تأسيس گرديد.

هدف اصلي شستا مديريت کارآمد منابع مالي تخصيص يافته با رويکرد سودآوري و ارزش افزوده حداکثري در بازارهاي سرمايه داخلي و خارجي از طريق فعاليت هاي توليد هدف اصلي شستا مديريت کارآمد منابع مالي تخصيص يافته با رويکرد سودآوري و ارزش افزوده حداکثري در بازارهاي سرمايه داخلي و خارجي از طريق فعاليت هاي توليدي، خدماتي و بازرگاني مي‌باشد. امروز پس از گذشت بیش از 3 دهه فعاليت مستمر ، شستا به يکي از شرکت‌هاي بزرگ اقتصادي در سطح خاورميانه تبديل شده است و با تدوين چشم انداز و افق هاي آرماني خود و برنامه ريزي استراتژيک مي رود تا در آينده اي نه چندان دور به يک بنگاه اقتصادي تراز اول در سطح جهاني تبديل شود.

موضوع فعاليت شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا)، سرمايه گذاري و مشاركت در فعاليت هاي اقتصادي و بازرگاني اعم از فعاليت توليدي، بازرگاني، خدماتي(مالي، مديريتی و…) و تشكيل انواع شرکت‌ها به جهت نيل به اهداف شركت می باشد.

  • نام پروژه و مشخصات کلی

محوریت اصلی در پروژه شستا مبحث بودجه و مدیریت آن در سطح شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعی (شستا) تعریف گردید به نحوی که مدیریت منابع و هزینه کردها در تمامی 200 شرکت تحت مالیکیت به صورت یکپارچه قابلیت رهگیری و مدیریت داشته باشد.

فارغ از نام و عنوان شستا که خود گویای وسعت پروژه و دامنه عملکرد آن می­باشد، مشخصه اصلی و مهم این پروژه پیچیدگی کار بواسطه حجم داده های محاسباتی در سطح 200 شرکت تابعه می­باشد.

در این پروژه برنامه و عملکرد کلیه شرکت های تحت نظارت شستا به صورت فصلی و هر سه ماه یکبار بارگذاری و تحلیل می­گردد.

در حقیقت شستا به عنوان ناظر از طریق سیستم بودجه عملکرد خود که مبتنی بر نرم افزار BPMS شرکت تیناک (زیر مجموعه گروه شرکت­‌های برسا نوین رای) تولید و پیاده­‌سازی خواهد شد، مسولیت نظارت بر عملکرد هیئت مدیره 200 شرکت مذکور را برعهده داشته و نتایج فعالیت های آنان را رصد می­‌نماید.

  • اهداف پروژه و نیازمندی‌ها

هدف اصلی در این پروژه همانگونه که قبلا نیز اشاره شد عبارت است از مدیریت یکپارچه بودجه عملکرد شرکت های زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری تامین (شستا) که به نوعی مالکیت تمام یا بخشی از آن ها در تملک این هلدینگ می باشد.

پیش از واگذاری این پروژه به شرکت تیناک (زیر مجموعه گروه شرکت های برسا نوین رای)، نرم افزار دیگری در همین حوزه در مجموعه شستا مورد استفاده بود اما به دلیل آنکه بسیاری نیازهای این مجموعه گسترده را تامین نمیکرد و از منظر برخی امکانات فنی از سطح کیفی لازم برخوردار نبود، لذا ابزار زیرساخت تیناک مورد ارزیابی های فنی تیم های مربوطه در داخل شستا واقع و نهایتا پس از بررسی های فراوان از لحاظ امکانات در حوزه های مختلف، تایید و پروژه در سال 99 آغاز گردید.

در حقیقت لازمه پاسخگویی مناسب به نیازهای متنوع و گسترده در حوزه مدیریت بودجه عملکرد شستا که تعدادی زیادی از شرکت های زیر مجموعه در زمینه­های مختلف انرژی، صنعت نفت، فولاد، ساختمان و …را به طور ناهمگون و بسیار پراکنده در خود جای داده است، علاوه بر داشتن امکانات قدرتمند در حوزه یکپارچه سازی، نیازمند انعطاف بالا و زیر ساخت قدرتمند جهت توسعه برخی امکانات ابزاری نیز می باشد.

این پروژه ضمنا شامل 50 محور اصلی از جمله تولید، فروش، محصولات، ترازنامه، منابع انسانی، هزینه های جاری، سود، زیان و … می باشد که نهایتا تحلیل های فصلی در هر کدام از آن بخش ها به صورت هر سه ماه یکبار ارائه خواهند شد.

یکی از حوزه های مهم توسعه در پروژه بودجه شستا، امکان Inport و  Export در فایل های فرموله شده اکسل با امکان فرمول نویسی یا توسعه توابع اکسلی می­باشد که این موضوع برای اولین بار توسط تیم فنی ما در تیناک به انجام رسیده است. 

بعلاوه یکی دیگر از ویژگی ها در این پروژه، محدودیت زمانی تعیین شده از طرف تیم شستا در اجرا و پیاده سازی پروژه بودجه عملکرد به شمار می­آمد و با این ملاحظه، ارزش خروجی ارائه شده در این کار از این منظر فراتر از نمونه های مشابه خواهد بود.

  • دامنه کاربرد

با توجه به ابعاد و گستره قابل ملاحظه سیستم بودجه عملکرد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، خروجی حاصل شده در این پروژه به ویژه برخی امکانات خاص که برای اولین بار در این سیستم توسعه داده شد (از جمله امکان Inport و  Export در فایل های فرموله شده اکسل)، قابلیت استفاده و بهره برداری را برای کلیه مجموعه های دولتی یا خصوصی که به نحوی با مبحث بودجه عملکرد در ارتباط باشند، به ویژه مجموعه های هلدینگ و شرکت های سرمایه گذاری دارا می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *