پروژه‌های تیناک

پتروشیمی شازند اراک

Shazand_Petrochemical_Arak_Petrochemical-min
  • معرفی کارفرما

طرح مجتمع پتروشیمی شازند (اراک) یکی از عظیم ترین طرح های صنعتی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است.

طی فرآیند خصوی سازی سهام شرکت به بخش خصوصی واگذار گردید و در حال حاضر این شرکت از نوع از نوع سهامی عام می باشد.

موضوع فعاليت شركت عبارت است از:

احداث مجتمع پتروشيمی بمنظور فعاليت در برخي رشته های پتروشيمی و شيميائی و صنايع وابسته به آن، تهيه و توليد انواع مواد و فرآورده های پتروشيمی از قبيل پلی اتيلن، پلی پروپيلن، بوتادين، پلی بوتادين، اسيد استيك، وينيل استات، اكسيد اتيلن و اتيلن گلایکول ها، دو اتيل هگزانول و بوتانلها، بوتاكلر/ آلاكلر، اتانل آمين‌ها.

تشکیل انواع شرکت‌ها ویا مشارکت (حقوقی یا مدنی) با شرکت‌ها.

 مبادرت به خرید و فروش اموال ومعاملات بازرگانی داخلی وخارجی.

استفاده از تسهیلات مالی واعتباری بانکها وموسسات اعتباری.

خرید و فروش سهام شرکتهای تولیدی و خدماتی.

خرید و فروش اوراق بهادار.

انجام عملیات خدماتی، مالی، اعتباری وبازرگانی در حدود موضوع شرکت.

اخذ نمایندگی، ایجاد شعبه و اعطاء نمایندگی در داخل و خارج از کشور.

  • نام پروژه و مشخصات کلی

پروژه “سامانه جامع و یکپارچه مدیریت منابع انسانی عنوان اصلی پروژه نرم افزاری شرکت تیناک (زیر مجموعه گروه شرکت های برسا نوین رای) در مجتمع پتروشیمی شازند اراک می باشد.

 این پروژه از آنجا که می بایست نیازهای متنوعی در حوزه منابع انسانی این مجتمع را با تنوع بسیار بالای فرآیندها و نوع قراردادهای مختلف کارکنان پوشش دهد، بیش از بسیاری پروژه های مشابه نموده حائز اهمیت نموده است.

از آنجا که تعداد کارکنان مجتمع بالغ بر 3728 نفر بوده و مسیر جذب و استخدام آن ها و به تبع آن قوانین و فرآیندها یکسان نخواهند بود، لذا بنا بر نوع جذب و مدل قرارداد در هر یک، تسهیلات قانونی و پروسه های اجرایی از تنوع بالایی برخوردار می‌باشند.

در حقیقت  علاه بر پرسنل رسمی نفت که در زمره کارکنان رسمی وزارت نفت به شمار می آیند، سایر نفرات بسته به مسیر جذب و استخدامشان در زمره پرسنل قرارداد مدت معین، پرسنل قرارداد باز، پرسنل جذب شده از طریق پیمانکاری تامین نیرو یا استخدامی های پیمانی، مشاوره و نهایتا پیمانکاران حجمی قرار می‌گیرند.

بنابراین فارغ از بزرگی ساختار نیروی انسانی مجموعه پتروشیمی شازند اراک، تنوع بسیار گسترده و پیچیده جذب نیرو در این مجموعه، انتخاب یک سیستم نرم افزاری یکپارچه و جامع که امکان ارائه پاسخ به نیازهای متنوع واحد منابع انسانی را در خود داشته باشد، بسیار پیچیده و درخور توجه می باشد.

به این منظور و در گام نخست، مجتمع پتروشیمی اراک از طریق برگزاری مناقصه عمومی با شرایط و الزامات تعریف شده نسبت به اعلام نیاز در این حوزه اقدام و در گام­های بعدی نسبت به ارزیابی­‌های فنی و توانمندی­‌های اجرایی شرکت­‌های مجری مبادرت ورزید.

در این راستا شرکت تیناک (عضو گروه شرکت های برسا نوین رای)، با توجه به تجارب منحصر به فرد خود در حوزه‌­های گوناگون صنعت نفت کشور و تسلط بر فرآیندهای عملیاتی و قوانین حاکم بر این صنعت؛ و نیز قدرت زیر ساخت و BPMS در اختیار، در کنار سایر رقبای مطرح بازار فناوری اطلاعات کشور در مناقصه عمومی مجتمع پتروشیمی اراک شرکت نموده و نهایتا پس از طی پروسه پیچیده ارزیابی های فنی که مشمول پیاده سازی های آزمایشی و ارائه سناریوهای عملیاتی نیز بوده است، به عنوان گزینه برتر انتخاب و به عنوان پیمانکار مجری منتخب گردید.

  • اهداف پروژه و نیازمندی‌ها

مهم ترین چالش پیش روی در واحد منابع انسانی مجتمع پتروشیمی شازند، تنوع مدل های قرارداد جذب نیرو و به تبع آن پراکندگی فرایندهای مرتبط و نیز تعدد سیستم­‌های جزیره­ ای بوده که این موضوع سبب سنگین شدن ساختار اطلاعات پایه و از هم گسیختگی قابل ملاحظه در بخش های زیادی از این ساختار شده بود.

کمترین نتیجه حاصل از چنینن وضعیتی کاهش سطح کیفی خدمات، سردرگمی و فرسایش توان اجرایی کارمندان واحد منابع انسانی، حجم بالای اطلاعات کاغذی، پراکندگی و نهایتا نبود جامعیت و یکپارچگی در طالاعات می باشد. لذا در چنین وضعیتی امکان اتخاد تصمیمات به موقع و صحیح از جانب مدیران ارشد و میانی سلب شده و اصولا تصمیمات با تاخیر و احیانا با میزان خطاهای قابل ملاحظه اتخاذ می شدند.

همچنین تنوع مدل های جذب و استخدام، پیچیدگی های فراوانی را در محاسبات حقوق و دستمزد و ارائه تسهیلات به کارکنان ایجاد نموده و احیانا احتمال خطا را در بسیاری از تعهدات به کارکنان افزایش می داده است.

لذا وجود یک سیستم یکپارچه با قابلیت ها و امکانات ویژه از جمله فرآیندسازی، فرم سازی و گزارش سازی که بتواند در یک بستر تغییرپذیر، فرآیندهای منابع انسانی را مکانیزه نماید امری حیاتی و ضرورتی انکار ناپذیر به شمار آمد.

در حقیقت میتوان گفت نتیجه بررسی های به عمل آمده حاکی از آن است که فرآیندهای منابع انسانی در مجتمع پتروشیمی شازند اراک شامل بخش های متنوعی از جمله فعالیت های برون سازمانی و درون سازمانی می باشد.

فرآیندهای درون سازمانی خود در انواع فرآیندهای ساده و مرکب طبقه بندی می شوند که عمدتا شامل موارد ذیل خواهند بود:

اطلاعات پرسنلی، بخش احکام و بازنشستگی، آموزش، ماموریت، مرخصی، حضور غیاب، سیستم رستوران، تخلفات و تشویقات اداری، استخدام، کراانه ، حقوق و دستمزد، تشکیلات، گزارشات مدیریتی، بیمه، دارایی، رفاه و خدمات اجتماعی، وام و پس انداز کارکنان، مددکاری و حوادث، ایثار گری و…

با توجه به موارد فوق الذکر و با توجه به آنچه بیان شد می توان گفت اهداف اصلی مدیران منابع انسانی در مجتمع شازند اراک در استقرار یک سیستم یکپارچه جامع تحت عنوان نرم افزار جامع  منابع انسانی عمدتا مرتفع نمودن برخی چالش­های اساسی به شرح ذیل بوده است:

  • پراکندگی و تنوع قرارداد های کارکنان،
  • وجود سامانه های اطلاعاتی جزیره ای و تغییرات آن ها در طی زمان،
  • توزیع پراکنده و کاغذی اطلاعات حت یبه صورت تکراری،
  • چالش های جدی در مدیریت و برنامه ریزی برای پیمانکاران در سته ها و انواع مختلف،
  • حجم بسیار بالای عملیات جهت پشتیبانی فرآیند های اداری در حوزه منابع انسانی،
  • کاهش سرعت و دقت فرآیندها در واحد منابع انسانی،
  • پیچیدگی تصمیمات در سطح مدیریت کلان به دلیل در دسترس نبودن و عدم امکان استخراج اطلاعات صحیح ومتقن،
  • کیفیت پایین فرآیندهای مرتبط با کارکنان از جمله مرخصی، ماموریت و … ،
  • پایین بودن سرعت عمل در پیاده سازی قوانین علی رغم وجود سیستم جامع نفت و حجم بالای کاغذ بازی،
  • عدم یکپارچگی با صندوق بازنشستگی نفت،
  • سیستم مالی شرکت و بهداشت و درمان نفت،

 عدم وجود تعامل سیستم با کاربر و نبود کارتابل الکترونیک، عدم پوشش قوانین کار و تامین اجتماعی و شرکت ملی نفت به صورت همزمان و دسته بندی انواع قراردادها

  • دامنه کاربرد

با توجه به گستردگی و پیچیدگی ساختار منابع انسانی در مجتمع پتروشیمی شازند اراک و نیز تنوع نیازهای و استانداردهای بالا در نوع سیستمی که قرار به طراحی و پیاده سازی آن می باشد، این نرم افزار می تواند در تمامی ساختارهای مشابه که از لحاظ حجم و ابعاد به گستردگی مجتمع شازند باشند مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین با توجه به اینکه ملاحظات ویژه ای نیز در مورد قوانین صنعت نفت و اهمیت ارتباط با سیستم جامع نفت وجود دارد، کلیه ساختارهای منابع انسانی در زیر مجموعه های دیگر نیز بواسطه تشابه در قوانین و فرآیندها می توانند از این سیستم به طور یکپارچه و جامع در واحد منابع انسانی بهره مند گردند.

به نوعی می توان گفت نرم افزار جامع و یکپارچه منابع انسانی پتروشیمی شازند می تواند در تمامی حوزه های صنعت نفت کشور که به نوعی با چالش های مربوط به حوزه قوانین نفت و نیز تنوع بالا از حیث انواع قراردادهای جذب و استخدام مواجه اند، مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته و از آنجا که این نرم افزار در یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین ساختارهای پتروشیمی و مبتنی بر یک زیر ساخت قدرتمند نرم افزاری تحت عنوان BPMS تیناک تهیه و راه اندازی شده است، لذا از حیث اعتبار و کارکرد اجرایی در سطح قابل قبولی از اعتبار قرار دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *